Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011

Αληθειες για το 21.Η σταση του κληρου.(8)

     συνεχεια του προηγουμενου..

Ο Πατριαρχικος Ορκος προς τον Σουλτανο και η διαχρονικη σταση της εκκλησιας απεναντι στον Ελληνισμο.

«Ω συ μιαρά Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως εις τι ομοιάζεις… Αλλά εσύ είσαι γεμάτη από χρήματα που καθημερινώς κλέπτεις απʼ τους ταλαίπωρους χριστιανούς… Ω της δυστυχίας σας άνθρωποι βάρβαροι και μωροί! Συ είσαι μία μάνδρα λύκων όπου δεν υπακούεις τον ποιμένα σου και κατατρώγεις τα αθώα και πολλά ήμερα πρόβατα της Εκκλησίας... Και η αμάθεια των Ελλήνων και η απειρία αυτών εφύλαξεν μέχρι της σήμερον εις μακαριότητα το ανυπόφορον κράτος σου»

 Το πιο πανω κειμενο ειναι αποσπασμα απο την"Ελληνικη νομαρχια".

Τα συμφέροντα της εκκλησίας ήταν ανέκαθεν συνυφασμένα με αυτά της εκάστοτε εξουσίας. Πολλές φορές ομως αντιτάχθηκε σε μεταρρυθμίσεις που έρχονταν σε αντίθεση
με τα συμφέροντα της(απο τον Ιουλιανο, τους Ισαυρους,τον Λεοντα Στ' κατα την Βυζαντινή περίοδο της ακμής - με τους οπαδούς του Παρθενίου και του Γεννάδιου, εναντια στους "ενωτικους"στους δυο τελευταιους αιωνες του Βυζαντιου - εναντια σε καθε νεωτερισμό ,και σε καθε επαναστατικό κίνημα, σε ολη την Οθωμανική περίοδο - ενάντια στην μεταρρύθμιση της γλώσσας και τους δημοτικιστές, μεχρι και σημερα με την πλήρη άρνησή της στην φορολόγηση της περιουσίας της κ.τ.λ.)Ειδικά κατα την Βυζαντινη περίοδο ειχε τοση δύναμη η εκκλησία που μπορουσε να έλθει σε αντιπαράθεση ακομη και με τους αυτοκράτορες οταν τα συμφέροντά της το επέβαλαν.
 Κατα την Οθωμανικη περιοδο η δυναμη του Πατριαρχείου και η εξουσια του πανω στους χριστιανούς της αυτοκρατοριας διατηρήθηκε, η μάλλον ενισχύθηκε, βασιζόμενη στα σουλτανικά προνόμια.
  Σαν ανταποδωση σε αυτα τα προνομια και υπερασπιζόμενο τα συμφεροντα του ταχθηκε εναντιον της επαναστασης του 21, αφορισε τους επαναστατες και συνεχιζοντας τον ανθελληνικό του ρολο, δεν σταματησε να προπαγανδίζει, υπερ της επαναφοράς της σουλτανικης κυριαρχίας ακομη και μετα την απελευθερωση,


   [Η εκκλησία, αφού κατόρθωσε να μεταβάλει την επανάσταση σε θρησκευτική, επέβαλε
τελικά την  θεοκρατική  εξουσία της ,στο νεοσύστατο Ελληνικό κράτος.Η εξουσία αυτή είναι από τότε ένας από τους βασικότερους ανασταλτικούς λόγους ανάπτυξης και προόδου,αφού οι επιδιώξεις της είναι σύμφωνες με το χριστιανικό "πνεύμα."
 Παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Από τις διώξεις των μουσουλμανων, Ελληνων στην καταγωγη, κατοικων της Θεσπρωτιας και τις εκτοπισεις πληθησμων απο την Κρητη, τις παρεμβασεις σε πολιτικα ζητηματα με επιζημιο ολλες φορες τροπο, το ρολο της στον εμφυλιο του45-49, την ευθηνη της στο γλωσσικο προβλημα και τις διωξεις των δημοτικιστων("μαλιαρων'' οπως αποκαλουνταν υποτιμητικα), τις παρεμβασεις της σε θεματα που αφορουν την Παιδεια, εως τη συλογη υπογραφων και τα συλαλητυρια εναντιων του δικαιωματος της μη αναγραφης στην αστυνομικη ταυτοτητα
των Ελληνων ενος προσωπικου στοιχειου οπως ειναι το θρησκευμα, εναντια μαλιστα στο νομο για τη μη διμοσιοποιηση προσωπικων δεδομενων.]

   Ο καθε Πατριαρχης υπηρετοντας πιστα τον Σουλτανο, προστατευε τα προνομια
της εκκλησιας αποκλειστικα και οχι αυτα του εθνους οπως γραφεται απο τους υπηρετουντες την εκκλησια λογιους και "ιστορικους"
Γι'αυτο και η εναντιωση του Πατριαρχειου στην επανασταση του 1821.
Ακομη καιστην σημερινη εποχη ισχυει ακριβως το ιδιο.Ποσοι γνωριζουν οτι ο νυν πατριαρχης Βαρθολομαιος, εχοντας την Τουρκικη υπηκοοτητα,υπηρετησε σαν δοκιμος αξιωματικος τον Τουρκικο στρατο τα ετη 1961-63 για να μην βρεθει σε αντιπαραθεση με το Τουρκικο κρατος αφου προοριζονταν απο τους προκατοχους του για μεγαλα αξιωματα;
  Ας δουμε ομως τον ορκο υποταγης των Πατριαρχων προς τον Σουλτανο.
Μεσα απο το κειμενο φαινονται καθαρα οι σχεσεις δουλοπρεπειας προς την Οθωμανικη εξουσια:

"Ομολογω δια της παρουσης μου εγγραφης ινα φυλαττω προς σε τον κραταιον
αυτοκρατορα βασιλεα, καθαραν πιστην και ευνοιαν, καθα χρεοστω τουτο απο φυσικου και νομιμου χρεους, και ινα υπαρχω εις τον ορισμον και εις το θελημα και εις το προσταγμα της βασιλειας σου, και κατα παντως ανθρωπου εναντιουμενου τω παροντι ορκο''..

  Ο ορκος ομως αυτος δινεται και προς τη συζηγο και τα παιδια του Σουλτανου:
"..ει δε συμβει το κοινον τηνι αυτων αποδουναι χρεος , ινα εχω απεντευθεν χωρις
αμφιβολιας οιασδητινος η χρειας ετερου ορκου προς τον περιποθυτον υιον της αγιας σου βασιλειας φυλασειν επ' αυτον την καθαραν πιστην και αδολον ευνοιαν.."

......ινα υπαρχω εις τον ορισμον και εις το θελημα και  προσταγμα της περιποθυτω αυγουστης της αγιας σου βασιλειας......
Ακομα και προς τους γαμπρους του Σουλτανου:
...Ινα υπαρχω εις τον ορισμον......η περι της περιποθητου σου θυγατρος της περιφανεστατης....και του μελλοντος αυτης συζευχθηναι..."
  Ο ορκος καταληγει με επικληση του χριστου:
"...Φυλασειν προς μεν τον βασιλεαν πιστην ορθην, προς δε τας εκκλησιαστικας παραδοσεις και συνηθειας εχειν γνωμην αμετακοινητον και μηδαμως νεωτεριζειν
εν ταυταις, αλως δε ποιουντα ταυτα και απαυθαδιαζουσα η προς τον βασιλεα η προς τας εκκλησιαστικας διατυπωσεις εκπιπτειν της αξιας, ωστε ου μονον αρχιερεα, αλλα καιΧριστιανων λεγεσθαι τουτο γαρ σημαινει το απο Χριστου
μη κεκλησθαι, ως τον Χριστο κυριον παρενοχλουντα."

 Τωρα μπορουμε να καταλαβουμε καλιτερα ποιος ηταν ο πραγματικος λογος που επεβαλε στην ηγεσια της εκκλησιας να κρατα αυτην την σταση. Την καθαρα ανθελληνικη.
   Ο ορκος υποταγης ειναι καταγεγραμενος στον τριτο τομο του εργου του αρχειοφυλακα
του Πατριαρχειου αρχιμανδριτη Καλλινικου Δελικανη
"τα σωζομενα επισημα εκκλησιαστικα εγγραφα απο το 1564 εως το 1863"
Εκδοθηκε το 1905 απο το Πατριαρχικο τυπογραφειο.

...




 

4 σχόλια:

  1. ΞΙΟΥΡΙΣΜΑ ΞΙΟΥΡΗΣΜΑ ΚΑΝΙ ΡΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φιλε μου νομιζω ξανακανες το ιδιο σχολιο.
    Παντως σαν επιχειρημα ειναι πολυ.... πειστικο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έχεις δει τα ντοκυμαντέρ του Σκάι για το 1821; Μπορεί να τα δεις όποτε θέλεις μέσω internet, όπως και τις εκπομπές με ιστορικούς που ακολουθούν μετά.
    Αν και εκλαϊκευμένα, αποδομούνται πολλοί μύθοι της επανάστασης.
    Επι του κειμένου θα πω ότι οι επαναστατημένοι του 1821 στην συντριπτική τους πλειονότητα διεξήγαν θρησκευτικό πόλεμο. Από τη μια ήταν δηλαδή οι εξεγερμένοι Ρωμιοί, ελληνόφωνοι και αλβανόφωνοι (Αρβανίτες) και από την άλλη, ειδικά στους πρώτους μήνες ήταν οι μουσουλμάνοι του Μοριά, δηλαδή ελληνόφωνοι και αλβανόφωνοι (Τουρκαλβανοί). Εθνική συνείδηση με τα τότε ευρωπαϊκά δεδομένα είχαν ελάχιστοι, εγγράμματοι όλοι τους. Η στάση της εκκλησίας δεν ήταν αντεθνική αλλά μία πράξη προστασίας του status quo. Το ότι η επανάσταση είχε πρωτίστως θρησκευτική χροιά δεν σημαίνει ότι η εκκλησία ξεσήκωσε τον κόσμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. doctor.
    Σε καλοσωριζω στο ταπεινο μου μπλογκ και ευχαριστω για τα σχολια σου.Η σειρα του Σκαι σε γενικες γραμμες ειναι καλη,αφου παρουσιαζει στο κοινο τα γεγονοτα στην πραγματικη τους διασταση.Δεν προχωρα ομως βαθυτερα, αφου παρουσιαζει πραγματα,λιγο-πολυ γνωστα.Κατα τη γνωμη μου ασκοπος ο θορυβος που προκληθηκε γυρω απο τα σχολια[ που αποδωθηκαν ]του Τατσοπουλου.
    Παντως προκαλεσε αισθηση αφου εσπευσαν να καταδικασουν ,τοσο ο Καρατζαφερης και Αδωνης,οπως και Ανθιμος απο αμβωνος.
    ΓΙα την ακριβεια στις αντιμαχομενες πλευρες ,ελαχιστοι οθωμανοι πηραν μερος.Οι ανωτεροι κληρικοι και οι φαναριωτικοι κυκλοι που αναγκαστηκαν να λαβουν μερος στην επανασταση, κατορθωσαν να τη μετατρεψουν σε θρησκευτικη- εθνικη.Η σταση της επισημης εκκλησιας ηταν καθαρα ανθελληνικη [με οτι ακριβως ενοουσαν με τον ορο Ελλην οι εκκλησιαστικοι κυκλοι].Συμφωνω οτι εθνικη συνειδηση,με τα σημερινα δεδομενα, ειχαν ελαχιστοι.[βλ. κειμενο 3 και σχολια.]

    ΑπάντησηΔιαγραφή